Τρίτη, 23/10/2018
Αθήνα
34° C

Ποιο είναι το μέλλον της Olympus;


Πριν από μία περίπου εβδομάδα, είδαν το φως της δημοσιότητας τα οικονομικά αποτελέσματα της Olympus για το περασμένο έτος. Τα αποτελέσματα αυτά δεν δείχνουν τους καλύτερους οιωνούς για το μέλλον της Ιαπωνικής εταιρείας, μιας και το τμήμα που ασχολείται με την παραγωγή ψηφιακής φωτογραφία (Imaging Division) παρουσιάζει σταθερές απώλειες κάθε τρίμηνο και είχε συνολική πτώση πωλήσεων ύψους 28% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Το πιο κερδοφόρο τμήμα του ομίλου παραμένει αυτό παραγωγής Ιατρικού Εξοπλισμού (Medical Division). Τα πράγματα δεν δείχνουν καλά για την Olympus ή οποία μάλιστα για πρώτη φορά στην ιστορία της προώθησε ως Γενικό Διευθυντή τον κ. Michael C. Woodford από το Τμήμα Ιατρικού Εξοπλισμού, δηλαδή έναν μη Ιάπωνα.

Η δημοσίευση των αποτελεσμάτων της Olympus προκάλεσε πολλά σχόλια και συζητήσεις, ενώ ο γνωστός φωτογράφος και πολυγραφότατος συγγραφέας Thom Hogan προχώρησε σε μία εκ βαθέων ανάλυση του θέματος, τα κύρια σημεία της οποίας και σας παρουσιάζουμε στο fourthirds.gr.

"Δε μπορώ να πω πως αυτό ήταν αναπάντεχο. Η Olympus εξακολουθεί να χάνει μερίδιο της αγοράς μηχανών compact και δε δείχνουν να μπορούν να διαχειριστούν τις μειώσεις τιμών εξίσου καλά με τις Nikon, Canon και Sony. Δεν προωθούν τις μηχανές αυτές καθόλου καλά και σε καμία περίπτωση δε μπορούν να πλησιάσουν τον τρόπο που η NikonUSA προωθεί τις Coolpix (με εβδομαδιαίες διαφημίσεις άμεσων εκπτώσεων σε όλες τις Αμερικανικές αγορές). Συνυπολογίστε σε αυτό και τη λάθος εκτίμηση για την ισοτιμία Γεν/Δολλαρίου και τα πράγματα αρχίζουν να γίνονται δύσκολα. Εν τω μεταξύ, η Olympus συνέχισε την τακτική "Δε γνωρίζουμε τι ακριβώς κάνουμε" η οποία ξεκίνησε αμέσως μετά το λανσάρισμα της αναλογικής ΟΜ-4. H Olympus τις προμοτάρει ως "Αυτό είναι το νέο standard" και παράγει κάτι που δεν "δένει", στη συνέχεια το εγκαταλείπει αντί να το φτιάξει. Πήγαμε από τη "μικρή SLR" στην "ZSLR", στα 4/3 και τέλος στα μ4/3. Που είναι η συνέχεια της εξέλιξης;

Αφού ξόδεψε τόση ενέργεια για να σχεδιάσει και να υλοποιήσει κάποιους πολύ καλούς φακούς 4/3, σήμερα έχουμε ένα μόνο σώμα 4/3 να πωλείται που τους χρησιμοποιεί και μας έχει ανακοινωθεί πως αυτό ίσως είναι το τελευταίο σώμα 4/3. Πολύ ωραία, και τι έκανε αυτό στις πωλήσεις φακών 4/3; Ένα τίποτα! Εν τω μεταξύ, δεν είναι ξεκάθαρο που το πηγαίνει η Olympus και με τα μ4/3. Μέχρι στιγμής δείχνει να κάνει βήματα πίσω τροφοδοτώντας το κατώτερο άκρο (E-P2 -> E-PL1 -> E-PL2 συν μερικούς φακούς για μαζική κατανάλωση επίσης). Παράλληλα, το bluetooth gadget δε μπορεί να βρεθεί πουθενά, αφήστε δε τις εφαρμογές κινητών τύπου smartphone που θα το εκμεταλλευτούν. Βλέπω μία αταξία στις μηχανές που προσφέρει η Olympus και αυτό είναι κάτι που το βλέπω αρκετό καιρό. Και αυτό δε σημαίνει πως δε γνωρίζουν πως να δημιουργήσουν μια καλή μηχανή -το γνωρίζουν- απλά ο υποψήφιος πελάτης δεν λαμβάνει μία ξεκάθαρη εικόνα για το που βρίσκεται η Olympus ή για το προς τα που οδεύει. Αυτό είναι ένα πρόβλημα του marketing.

Κατά τη γνώμη μου το θέμα είναι πως δείχνουν να κυνηγούν τυχαίες ιδέες, ψάχνοντας να βρουν αυτήν που θα έχει πραγματικό νόημα και θα "δέσει". Και αυτό αποτελεί αποτυχία του marketing. Αν γνώριζες πραγματικά τον πελάτη σου και είχες μια σωστή σχέση μαζί του, θα γνώριζες και τι θα έπιανε στην αγορά. Για εμένα, αυτή είναι και μία απο τις μεγάλες αποτυχίες ΌΛΩΝ των κατασκευαστών φωτογραφικών μηχανών, αλλά όσο μικρότερο μέγεθος έχεις τόσο πιο ευάλωτος είσαι από αυτήν, ειδικά όταν αλλάζει πορεία όπως έχει κάνει η Olympus.

H όλη ιστορία με τις E-P1/E-P2, E-PL1/E-PL2 ήταν ένα μεγάλο λάθος από κάθε άποψη. Πρώτον, έχουμε παρόμοια ονόματα, το οποίο έχει συζητηθεί ήδη. Δεύτερον έχουμε τον παράγοντα "νέος κύκλος κάθε έξι μήνες (αλλά όχι ακριβώς)". Αν η Olympus δεν λάμβάνει καλύτερα κατασκευαστικά περιθώρια από κάθε τέτοιον κύκλο, τότε δεν έχει κανένα νόημα. Μία Ε-PL2 δεν είναι πολύ διαφορετική από μία Ε-P1. Έχουμε μηχανικούς να μετακινούν πλήκτρα, να αλλάζουν σχήματα, να τροποποιούν μικρά εξαρτήματα, αλλά ο χρήστης παίρνει την ίδια επίδοση ενώ παράλληλα συγχίζεται σχετικά με το που κατευθύνεται η "Oly". Η Panasonic τουλάχιστον κατάφερε να κάνει ένα βήμα μπροστά με την GH2 (αν και έκαναν το ίδιο λάθος με την GF2 που και η Olympus με τους δικούς της κύκλους από 1 σε 2).